Délka záznamu
Délka záznamu
Délka záznamu

Zadává se celkový počet minut ze všech kotoučů a svitků, pouze v celých číslech. Při objednávce není třeba zadávat přesnou délku, tu zjistíme, až po digitalizaci celého záznamu.

Délku počítáme před případným střihem a za každou započatou minutu.

Nezapomeňte následně zvolit "Formát" a "Archivaci".

Cena 34 Kč/min
min

Odhad délky 16mm filmu

Uvedená tabulka Vám pomůže odhadnout přibližnou délku záznamu z průměru filmu na kotouči při standardní rychlosti filmu. Skutečná délka záznamu je závislá na rychlosti natáčení, průřezu celuloidu, průměru vnitřního průřezu.

počet minut
Ø filmu
čas
Ø 10 cm
3 minuty
Ø 18 cm
12 minut
Ø 27 cm
24 minut
Maximální velikost kotouče je Ø 38 cm

Druhy 16mm filmů

16 mm filmy, které digitalizujeme jsou němé a zvukové s magnetickou nebo optickou zvukovou stopou.

Celuloidové 16mm filmy mohou být pozitivní i negativní. Negativní filmy následně překlápíme do pozitivu (reálu). 16mm filmy mohou být barevné, černobílé.

» 16mm film němý

16mm

Starší 16mm celuloidový film byl němý, perforovaný po obou stranách filmu. Obrazové pole 12,35 x 7,42mm. Šíře celuloidového pásu je 16mm.

» 16mm film s magnetickou zvukovou stopou

16mm

Novější 16mm celuloidový film měl na jedné straně perforaci a na druhé straně magnetickou zvukovou stopu. Tento zvuk se snímá podobně jako magnetofonový pásek. Obrazové pole 12,35 x 7,42mm. Šíře celuloidového pásu je 16mm.

» 16mm film s optickou zvukovou stopou

16mm

Tento zvukový 16mm celuloidový film měl na jedné straně perforaci a na druhé straně optickou zvukovou stopu. Tento zvuk se snímá čipem proti světelnému zdroji. Obrazové pole 12,35 x 7,42mm. Šíře celuloidového pásu je 16mm.

Druhy 16mm filmu kotoučů, cívek

» Kotouče, cívky

16mm filmový kotouč

Kotouče (cívky) jsou vyráběny z různých materiálů, a to nejčastěji z plastu, plechu, dřeva nebo taky papíru. Šířka kotoučů je 20 - 24mm dle materiálu. Promítání na poškozeném kotouči může poškodit i navinutý celuloidový film.

Standardní průměry kotoučů pro 16mm celuloidový film.

• "malý kotouč" Ø 74 mm

• "střední kotouč" Ø 178 mm

• "velký kotouč" Ø 263 mm

Mohou být i jiné velikosti, které nemají standardní rozměr. Jsou to většinou starší kotouče nebo vyrobené po domácku.

» Svitky

16mm svitek

16mm filmy nemusí být navinutý na kotouč, ale pouze sám na sebe do takzvaného svitku. S tímto svitkem pracujeme stejně jako s kotoučem a stejně se i počítá. Je nutné dbát na jeho správné navinutí a zabalení, aby nedocházelo k deformaci celuloidového filmu.

» Svitky se středem

16mm svitek

Rovněž 16mm filmy nemusí být navinuté na kotouč, ale pouze na střed, který lze nasadit na hřídel projektoru. S tímto svitkem se středem se pracuje podobně jako s kotoučem a stejně se i počítá. Při digitalizaci se přidávají boční stěny, aby se film nerozmotal.

Standardní úprava 16mm filmu

Při digitalizaci jsou standardně a zdarma provedeny základní úpravy záznamu. Pokud byste o nějaké úpravy záznamu neměli zájem, prosím o informování o této skutečnosti v košíku v dalších informacích.

» Stabilizace obrazu ZDARMA

Optický stabilizátor záznamového zařízení se postará o odstranění drobného chvění a neklidu záznamu filmu. Větší poruchy, např. při porušení perforace filmu (vodících dírek), již stabilizátor nedokáže kompenzovat.

» Ořez obrazového pole ZDARMA

Nastavení ořezu záznamu přímo u digitalizace. Černé a nerovné okraje jsou automaticky ořezány, aby nerušili obraz a v záznamu zbyl pouze obraz se záznamem. Výsledný záznam je v DVD PAL což je rozlišení 720 x 576 a poměr stran 4:3,2 a zcela se neshoduje s poměrem stran u záznam z celuloidového filmu, kde je cca 4:2.9. Záznam přizpůsobíme výslednému poměru stran, přičemž dojde k ořezu i části záznamu.

Ukázka digitalizovaného záznamu:

- bez ořezu obrazového pole záznamu

bez ořezu obrazového pole záznamu

- s ořezem obrazového pole záznamu

s ořezem obrazového pole záznamu

» Střih začátku a konce ZDARMA

Předem je nutné ujasnit, co vlastně střih znamená. Střih je prováděn na digitalizovaném záznamu, tudíž váš celuloidový film nijak nestřiháme ani nepoškozujeme. Automaticky provádíme pouze střih začátku a konce záznamu.

Informace o převodu 16mm filmu

Zaslané 16mm filmy vracíme po digitalizaci zpět k Vám, pokud neuvedete výslovně opak.

» Vyvolání

16mm filmy musí být k digitalizaci vyvolané. Filmy nevyvoláváme.

» Technologie digitalizace

Projekce do optického hranolu s matnicí snímaný čipem CCD v reálném čase. Celuloidový film je u digitalizace chráněn proti propálení speciální žárovkou.

» Příprava filmu

Přetrhnutý film doporučujeme k převodu lepit, protože pro digitalizaci je nutný alespoň 1 metr dlouhý zaváděcího pás a neslepením byste mohli přijít o tento záznamu. Pokud nevíte jak a čím k sobě film lepit, bude lepší požádat o slepení nás.

» Upozornění

Vyhrazujeme si právo nezpracovat silně poškozené nebo silně znečištěné kotouče s filmem.

Skladování 16mm filmů

I po případné digitalizaci si filmy opět pečlivě uskladněte. Vyvarujte se rychlého rozhodnutí se filmu zbavit. Jakákoliv dnešní technologie ještě nedokáže z filmu načíst maximum dat. Výsledný záznam z digitalizace je vhodný pro běžné prohlížení a hlavně ušetření celuloidového filmu od promítání, které film dál mechanicky poškozuje, obzvlášť na neudržovaných promítačkách.

Skladování celuloidových filmů si vyžaduje spoustu podmínek a technického zabezpečení. Stručně bychom Vám chtěli nastínit zjednodušené podmínky pro skladování takových filmů v domácím prostředí.

• Tma - postačí jakékoliv tmavé místo, kde nemá přístup hlavně sluneční svit.

• Teplota - vyberte místo, kde je teplota konstantní. Velké tepelné rozdíly během krátké doby by mohl film poškodit. Ideální teplota pro skladování je pod bodem mrazu.

• Vlhkost - opět platí, že vlhkost má být hlavně konstantní. Samozřejmě pro filmy je lepší vlhčí prostředí. Příliš suchý vzduch by mohl film rovněž poškodit.

• Větrání - při uskladnění by měli být filmy čisté, aby se během doby na filmech nezačala tvořit plíseň. Proto je lepší, alespoň z počátku skladování, filmy občas provětrat.

• Čistota - souvisí s předchozím bodem. Filmy před uskladněním musí být čisté. Následně je zabalíme do krabic tak, aby se na ně neprášilo, nebyly polity nebo jinak znečištěny.

• Deformace - filmy před skladováním pečlivě namotáme na kotouč tak, aby nedošlo k přehnutí nebo přetočení. Pokud nemáme kotouč a film navíjíme do tzv. svitku musíme být obzvláště pečlivý.